Raide-Jokeri tuo Helsingin ja Espoon väliseen liikkumiseen täysin uuden ulottuvuuden. Vuonna 2024 liikennöinnin aloittava pikaraitiolinja vie myös Leppävaaran OOPS’iin ja Keilaniemi Nextiin.
NCC:llä Raide-Jokerin rakentamista seurataan mielenkiinnolla. ”Kehitämme toimitilakohteita prime-paikoille, joissa saavutettavuus on ykkösasia. Julkinen liikenne on tärkeä asia toimitiloihin sijoittuville yrityksille myös rekrytointimielessä”, projektijohtaja Pirkka Pikkarainen NCC:ltä sanoo.
”Uudet kohteemme radan varrella ovat jo valmiiksi raideliikenteen läheisyydessä: Next lähellä Keilaniemen metroasemaa ja OOPS Leppävaaran juna-asemaa. Raide-Jokeri, jonka asemat ovat ihan kohteidemme vieressä, parantaa entisestään niiden saavutettavuutta ja houkuttelevuutta.”
Havainnekuva Raide-Jokerista KUVA Espoon kaupunki
Eteenpäin suunnitelmien mukaan
Uusi raideyhteys korvaa nykyisen runkobussilinjan 550, joka on tällä hetkellä Helsingin seudun vilkkaimmin liikennöity bussilinja kuljettaen noin 40 000 matkustajaa vuorokaudessa. Bussin kuljetuskapasiteetti ei pysty vastaamaan kasvavaan matkustajamäärään, joten Raide-Jokeria tarvitaan.
”Raide-Jokeri vastaa mittavaan poikittaiseen joukkoliikennetarpeeseen ja on itsessään mittava hanke niin maantieteellisesti kuin kustannustasoltaan”, liikenneväylät-yksikön päällikkönä toimiva Pauliina Kuronen Espoon kaupungin kaupunkitekniikan keskuksesta sanoo.
”Kun rakentaminen aloitettiin kesäkuussa 2019, niin kyllähän se tuntui merkittävältä työvoitolta. Rakentaminen etenee ja ainakin tässä vaiheessa näyttää siltä, että liikennöinti päästään aloittamaan suunnitelmien mukaan kesällä 2024.”
Yksi vaunu vai 170 henkilöautoa?
Ennusteen mukaan Raide-Jokerilla tehdään vuonna 2030 noin 91 000 ja vuonna 2050 jo 125 000 matkaa arkivuorokaudessa. Vuonna 2050 Helsingin seudulla ennustetaan olevan noin kaksi miljoona asukasta ja yli miljoona työpaikkaa. Väestömäärän kasvusta johtuvan liikkumisen lisääntyminen pyritään suuntaamaan yhä enemmän kestäviin ja ympäristöystävällisiin liikkumismuotoihin, kuten joukkoliikenteeseen.
”Raide-Jokeri -vaunuun mahtuu 2-3 kertaa enemmän matkustajia kuin bussiin. Yksi raitiovaunu puolestaan vastaa kuljetuskapasiteetiltaan 170 henkilöautoa, joten raitiolinjan myötä liikenteen päästöt vähenevät merkittävästi”, Kuronen kertoo.
Noin 386 miljoonaa euroa kustantavan Raide-Jokerin tavoitteena on tarjota entistä parempaa ja luotettavampaa palvelutasoa poikittaiseen joukkoliikenteeseen. Raitiolinjan pysäkit sijoittuvat paikoille, jotka ovat nyt tai tulevaisuudessa asumisen, työpaikkojen ja palvelujen keskittymiä. Pysäkit asettuvat vain kivenheiton päähän myös NCC:n uusista kohteista Leppävaaran OOPS’ista ja Keilaniemi Nextistä.
Keilaniemen pääteasema KUVA Espoon kaupunki
Entistä helpommin poikittain
Raitiolinja kulkee pääosin omalla kaistallaan, mikä varmistaa vaunun sujuvan kulun. Keskimääräinen matkanopeus on noin 25 km/h, mutta vauhdikkaimmillaan mennään mm. Viikin suoralla ja Kehä I:n varrella jopa 70 km/h.
”Pikaraitiolinja on nimenä aiheuttanut keskustelua sen nopeudesta – tai hitaudesta. Matka-aika pysyy suunnilleen samassa kuin nykyisellä bussilla ja jos koko matkan kulkee päätepysäkiltä päätepysäkille eli Helsingin Itäkeskuksesta Espoon Keilaniemeen, kokonaismatka-aika on noin tunnin”, Pauliina toteaa.
Liikenne-ennusteiden mukaan Raide-Jokerilla ei kuitenkaan matkusteta päätepysäkiltä päätepysäkille vaan sillä tehdään keskimäärin 4,2 kilometrin matkoja ja vaihtoja säteittäisiin joukkoliikennelinjoihin. Tämän vuoksi vaihtopysäkkien järjestelyihin ja toimivuuteen on kiinnitetty suunnittelussa erityistä huomiota. Keskeisillä pysäkeillä varaudutaan toimivaan pyörien liityntäpysäköintiin, ja suunnittelussa on panostettu pysäkkien helppoon saavutettavuuteen sekä vaunujen esteettömyyteen.
Raide-Jokeri vauhdittaa rakentamista
Raitiolinjan varteen suunnitellaan uutta rakentamista. Kurosen mukaan erityisesti pysäkkien ympäristöistä tavoitellaan vetovoimaisia paikkoja, jotka houkuttelevat asumisen lisäksi työpaikkoja ja palveluita.
Lähivuosien asemakaavat ovat tuomassa Raide-Jokerin läheisyyteen asuntoja noin 18 000 asukkaalle Helsingissä ja yli 4000:lle Espoossa. Pidemmällä aikavälillä raidelinjan lähitienoo tiivistyy entisestään.
Asuntojen, työpaikkojen ja palveluiden rakentaminen Raide-Jokerin varrella on kannattavaa ja kestävän kehityksen mukaista. Alueella on jo katuverkko ja kunnallistekniikka, mikä helpottaa täydennysrakentamista. Valmiiseen ja ahtaaseen kaupunkiympäristöön rakentaminen tuo myös omat haasteensa, koska kunnallistekniikkaa joudutaan siirtämään ratikan alta paikoin runsaastikin.
”Uusi raitiolinja korvaa valmistuttuaan rakentamisen tuomat hetkelliset häiriöt. Pyrimme toteuttamaan laadukasta ja modernia kaupunkikuvaa, joka kehittää radanvarren alueen viihtyvyyttä. Raide-Jokerissa kokeilemme myös nurmirataosuuksia, jotka tuovat radanvarteen vehreää ilmettä”, Kuronen kuvailee.
Mikä Raide-Jokeri?
- Helsingin Itäkeskuksen ja Espoon Keilaniemen välille rakennettava pikaraitiolinja
- Radan pituus: noin 25 km, joista 16 sijoittuu Helsinkiin ja 9 km Espooseen
- Nopeus: keskinopeus 25 km/h, maksiminopeus 70 km/h
- Pysäkit: 34 pysäkkiparia, pysäkkiväli 800 m
- Vaunun pituus: 34,5 m, jota voidaan kasvattaa 10 m:n lisämoduulilla
- Paikkamäärä: 76 istumapaikkaa ja 180 seisomapaikkaa
- Urakointimalli: allianssimalli
- Kustannusarvio: 386 M€
- Aikataulu: rakentaminen aloitettiin kesäkuussa 2019 ja liikennöinnin on määrä alkaa kesällä 2024
Kuka Pauliina Kuronen?
- liikenneväylät-yksikön päällikkö Espoon kaupungin kaupunkitekniikan keskuksessa
- Raide-Jokeri -hankkeen allianssimallin johtoryhmän jäsen
- työskennellyt aiemmin mm. liikennesuunnittelijana ja konsulttina yksityisellä sektorilla
- liikenne- ja tietekniikan diplomi-insinööri vuosimallia 2006 (TKK, Espoon Otaniemi)
- asuu Nummelassa ja harrastaa koirien Agilityä kolmen koiran voimin